Pagina's

vrijdag 15 augustus 2014

Zaden oogsten uit tomaat

Een tijdje terug vonden we deze rijpe tomaten in het winkeltje van een biologische groenteboerderij in Klimmen (Limburg). Zulke wil ik ook! We hebben dan wel (nog) geen serre om ze in te telen, maar ach. Tomatenzaadjes hebben een kiemvermogen van 5 jaar, dus ze kunnen wel wachten. 

De buit
Zaad winnen uit tomaat is redelijk simpel, maar vraagt wat tijd. Kies in elk geval goed rijpe tomaten, waar zo min mogelijk gekweek aan te pas is gekomen. Hoe minder genetische verstoring, hoe beter. Deze komen bij een biologische boer vandaan. 

Ik checkte of de tomaten veel zaadjes bevatten, want hoe meer zaad, hoe meer smaak. De smaak zit namelijk vooral in het gellaagje dat de zaden omhult. De gel weerhoudt het zaad er ook van om te gaan kiemen in de tomaat. 

Bij tomatenzaad geldt: what you see is what you get. Het zaad heeft exact dezelfde genetische eigenschappen als de tomaat waar ie inzit. Dus wil je een mooie plant, kies dan een mooie tomaat om het zaad uit te halen. 

 Tomatenzaad zit in een gellaagje 
Omdat de zaden juist wel moeten kiemen, verwijder ik de gel van het zaad. Hoe? Stop de zaden in een beker en zet die op een warme plek, zodat het lekker kan broeien. 

Langzaam rot de gel los van het zaad. De gel en pulp gaan op een gegeven moment drijven, terwijl de zaden op de bodem blijven. Een paar keer per dag roeren. Na 5 dagen had ik resultaat.

De zaden worden geroerd
De eerste twee dagen bleef het water helder. Vanaf dag 3 begon het troebel te worden. Fruitvliegjes vlogen af en aan. Wat rot, trekt vliegen aan, dus het ging de goede kant op. Zet het een halve meter bij je fruitschaal vandaan en je hebt een prima vliegenval! 

Die planten zich niet meee voort… 
Op dag 5 kon ik er niet meer doorheen kijken. Ik wipte een zaadje naar boven. Gelloos! Tijd voor de volgende stap.

Het ruikt naar kippensoep om eerlijk te zijn
Ik spoelde de zaadjes af onder de kraan. Om zeker te zijn van m'n zaak, gaf ik ze een scrubbeurt met zand van buiten. Beetje wrijven tussen m'n vingers en toen nog een keer spoelen. Eén voor één legde ik ze op een stuk keukenpapier. Goed deppen en daarna op een bord, zodat ze kunnen drogen. 

Het zooitje het vergiet in
Spoelsessie 1
Lekker scrubben  
Spoelsessie 2
Wat droogdeppen
Lekker drogen op een bord
Opgeruimd!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten