Pagina's

zondag 10 augustus 2014

Zaden oogsten uit zoete puntpaprika

Laatst scoorden we twee prachtige puntpaprika's in het winkeltje van een biologische groenteboerderij in Klimmen (Limburg). Ze verdwenen al snel in een lekker rijstgerecht. Ik was voorbereid! Want stél ze zouden overheerlijk smaken, dan wil ik ze in mijn tuin. Zodoende… 

Eén van de paprika's toen ie nog van niks wist 

Zaden winnen uit paprika's is uiterst simpel. Kies een vruchtgroente waar zo min mogelijk mee gespeeld is door kwekers. Hoe minder genetische verstoring, hoe beter. Deze komt bij een biologische boer vandaan. 

Kies er één die goed rood is en geen groene. Groene paprika's zijn jong en worden steeds roder naarmate ze verder rijpen. Vandaar dat rode paprika's zoeter zijn dan groene. De zaden van een groene paprika zijn niet klaar om geoogst te worden. 

Ik sneed de paprika doormidden en zaagde de zaadlijsten eruit. Vervolgens plukte ik voorzichtig de zaden los van de lijst. De lijst smaakt trouwens ook! Zonde dat we die altijd weggooien… Ik legde de zaden op een bord, zodat ze kunnen drogen. Na een dag haalde ik het resterende vruchtvlees van de zaadjes af. Ik zette het bord op een warme, droge plek, maar niet vol in de zon. Dan drogen ze kapot, denk ik...

Na twee dagen vond ik ze droog genoeg. Ik vouwde met een A4'tje een envelopje en voilà! De zaadjes zitten in de koffer...

De paprika doormidden

De zaadlijsten eruit

Plukken maar!

Lekker drogen op een bord

De zaadjes in het envelopje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten