Pagina's

dinsdag 2 september 2014

Rozemarijn stekken 2

Het is alweer 3 weken nadat ik zes rozemarijn stekjes plantte in een leeg champignonbakje. Inmiddels zijn ze al twee keer verhuisd: eerst van ons vakantieadres naar huis en nu van dat huis naar ons nieuwe huis. Om te zorgen dat ze niet te veel schrikken van de overgang, staan ze gewoon weer op de vensterbank aan de zuidkant. 

Dit waren de stekjes op dag 1:



Het kleintje heeft het helaas niet overleefd. Het was een test: kun je kruidachtige takjes ook stekken? Mijn antwoord is niet direct "nee", maar deze gaf het echt op. 

In de eerste week stortte hij steeds in, waarna hij telkens weer omhoog kwam. Daarom trok ik hem er nog niet uit. Toen hij begon te rotten, moest ik wel... 


Nu heb ik er nog drie over! Twee hebben mooi wortel geschoten, alleen de derde niet. Die staat uit te drogen. 

Hoe ik dit weet? Nou, hoewel de verhuizing helemaal soepel verliep (bijna niks kapot of beschadigd), stootte ik een dag na de verhuizing de veilig bewaarde stekjes van het aanrecht...


Had natúúrlijk net gestofzuigd... Haha! 

Nu kon ik wel de wortelvormig perfect zien! Echt leuk! Ik was helemaal blij. "Kijk, Arjo! Het werkt écht!" Wij hebben straks zelfgestekte rozemarijnplantjes :-) 

Ik hing de stekjes voorzichtig in een plastic weggooibekertje (met een gat aan de onderkant). Toen schepte ik de aarde voorzichtig in de beker. Het mooiste is om de aarde langs de jonge wortels naar beneden te laten vallen, terwijl je het plantje op de goede hoogte laat "zweven".


Ik zet de bekers opnieuw in twee champignonbakjes op elkaar, om uitdroging te voorkomen. 

De reden om ze gescheiden in plastic bekertjes te zetten, is dat nu de wortels niet door elkaar heen kunnen gaan groeien. Ik wil niet dat die in elkaar verstrengeld raken. Mocht ik het ooit leuk vinden, kan ik er namelijk één in een cadeau-achtig potje zetten en weggeven aan een liefhebber :-) Mooi gebaar toch, zo'n gekoesterd plantje als cadeau? 

Dit is mijn sterrenduo:


En deze heeft gefaald:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten