Pagina's

dinsdag 12 augustus 2014

Paardenpoep in m'n potten

Gister fietsten we een prachtige tocht naar het Drielandenpunt bij Vaals. Dit was overigens m'n eerste lange fietstocht. Toen we de hoogste top van Nederland bereikten (322,7 m), was ik zo blij! Niet alleen omdat de klim gelukt was… 

Bovenop verscholen achter een boom lag een mooie hoop verdroogde paarden-mest. Nu ik al weken verlang naar een eigen mesthoop, hoefde ik niet te aarzelen. Arjo's tegenstribbelen had geen zin. De mest ging mee. En wel in een plastic zak onder de snelbinders. Jippie! 

Gelukkig had Arjo's fiets wél snelbinders



Er gaat niks boven een goede hoop stront


Waarom paardenmest?

De wortels van plantjes zijn dankbare eters en halen allerlei voeding uit de bodem. Ze zijn dol op stikstof, fosfor, kalium, calcium, zwavel en magnesium. Dit spul hebben ze nodig om groot en sterk te worden. Ook lusten ze met mate ijzer, zink, koper, molybdeen, boor en mangaan. 

Nu kan ik af en aan rijden naar tuincentra voor (kunst)mest. Dat kost moeite én ik doe het financieel rendement teniet. Hoeveel leuker is het om te roeien met de riemen die je hebt? Of beter gezegd: met die je tegenkomt tijdens een ritje naar de Vaalserberg. 

Paardenmest bevat niet alle voeding, maar wel al heel wat organisch materiaal, stikstof, fosfor en kalium. Jummie! Ook is paardenmest goed in het verbeteren van je grond. Zodra de kleine diertjes in je bodem de mest ontdekken, gaan ze het van onderaf opeten en weer uitpoepen. Door alle beweging wordt de grond losser en vermengd met mest. Nu kunnen de wortels bij de voeding. En als er regendruppels op vallen, nemen die de voeding makkelijker mee de grond in. Kunnen ze er nóg beter bij. 

Wat te doen met paardenmest?

Het beste is om te wachten tot de mest uitgedroogd is. Verse mest trekt vliegen aan en kleeft aan elkaar. Verse keutels kun je op een hoop in een hoekje leggen, op gras of op aarde. Niet op steen, want dan kunnen de diertjes er niet bij. Laat het verder met rust: de keutels drogen vanzelf uit. 

De buit van dichtbij (het is al droog)

Schrik niet dat je de hoop kleiner ziet worden. Als het goed is, slinkt de hoop met 90%. Haal de bovenste droge keutels weg en zie daar! Waardevol droog en los materiaal, dat je zo onder je plantjes kunt strooien. 0,5 liter per m2 is genoeg. 

Uiteraard kun je paardenmest ook op de composthoop gooien. Omdat wij nog niet de luxe van een composthoop hebben, woel ik de mest wat uit elkaar en strooi ik het direct onder m'n plantjes. De diertjes trekken het vanzelf de grond in.

Tegen ontkiemend mest

Paarden eten gras en plukjes onkruid. In hun poep kunnen dus onkruidzaden zitten. Geen probleem! Ik heb geen zin om veel te wieden, dus ik bedek de mest met mulch. Denk aan grasmaaisel, stro, houtsnippers, afgevallen bladeren en dennennaalden. De mulchlaag zorgt ervoor dat de onkruidzaden het licht niet gaan zien. 

Een mulchlaag wil je aan de kant kunnen schuiven en weg kunnen halen, dus het is fijn als het niet vermengd wordt met de bodem. Daarom leg ik er kranten tussen. 

Ik blog graag nog eens over de andere voordelen en mogelijkheden van mulch. Voorlopig kun je het doen met de Wikipedia-pagina over mulch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten